Formulieren beheren

 

In deze handleiding wordt stap voor stap uitgelegd hoe je een bestaand formulier kunt beheren via verschillende tabbladen in Mijn Datamotive.

Stap 1: Inloggen op Mijn Datamotive

  1. Ga naar de inlogpagina van Mijn Datamotive.
  2. Voer je gebruikersnaam en wachtwoord in.
  3. Klik op Inloggen.

Stap 2: Ga naar de Formulieren-pagina

  1. Klik in het menu aan de linkerkant op Formulieren.
  2. Zoek het formulier dat je wilt bewerken en klik onder Acties op Wijzigen.

Je komt nu in de bewerkingsomgeving van het formulier, waar je toegang hebt tot verschillende tabbladen om de inhoud van het formulier te beheren.

Stappen tabblad

In het tabblad Stappen kun je de volgorde van de stappen binnen het formulier beheren:

  1. Stappen bewerken: Hier worden alle bestaande stappen van het formulier weergegeven. Pas de volgorde van de stappen aan door ze te verslepen, of verwijder overbodige stappen door op het prullenbak-icoon te klikken.
  2. Nieuwe stappen toevoegen: Klik op Stap toevoegen om een nieuwe stap toe te voegen aan het formulier. Dit kan een informatiestap zijn, zoals het verzamelen van gegevens of het berekenen van een financiering.

Nadat je de stappen hebt aangepast, klik je op Wijzigen om de wijzigingen op te slaan.

Ontvangers tabblad

In het tabblad Ontvangers beheer je de personen of systemen die een melding ontvangen na het invullen van het formulier:

  1. Ontvangers beheren: Bekijk hier de reeds ingestelde ontvangers, bijvoorbeeld een e-mailadres van een eindgebruiker. Pas de gegevens aan of verwijder een ontvanger indien nodig.
  2. Nieuwe ontvangers toevoegen: Voeg een nieuwe ontvanger toe door op Ontvanger toevoegen te klikken. Vul de vereiste informatie in, zoals het e-mailadres.

Klik op Wijzigen om je wijzigingen op te slaan.

Bevestiging stap tabblad

In het tabblad Bevestiging stap stel je de boodschap in die de gebruiker te zien krijgt na het succesvol indienen van het formulier:

  1. Bevestigingsboodschap aanpassen: Er is al een standaardtekst ingevuld, maar deze kan worden aangepast naar wens. Dit kan bijvoorbeeld een bedankboodschap zijn, zoals "Bedankt voor je aanvraag!".
  2. Redirect optie: In plaats van een bevestigingsbericht kun je ervoor kiezen om de gebruiker door te sturen naar een andere pagina door de optie voor een redirect in te schakelen.

Klik op Wijzigen om je wijzigingen op te slaan.

Analytics tabblad

In het tabblad Analytics stel je in hoe de prestaties van het formulier worden gemeten:

  1. Categorie: Geef aan onder welke categorie het formulier valt. Dit kan bijvoorbeeld Financiering zijn.
  2. Klant e-mail: Vul het e-mailadres in waar de rapportages naartoe gestuurd moeten worden.
  3. Primair formulier: Je kunt ervoor kiezen om dit formulier te markeren als het primaire formulier dat wordt gemeten.

Klik op Wijzigen om de wijzigingen op te slaan.

 

Belangrijk: Als de analytics niet worden ingesteld, zal er geen data worden verzameld en krijg je geen inzicht in het gebruik en de prestaties van het formulier. Zorg er daarom voor dat deze stap zorgvuldig wordt uitgevoerd om waardevolle informatie te kunnen analyseren.

Stap 3: Wijzigingen opslaan

Zorg ervoor dat je na het beheren van de stappen, ontvangers, bevestiging en analytics altijd op Wijzigen klikt om je aanpassingen op te slaan. Indien je geen wijzigingen wilt doorvoeren, klik je op Annuleren.

 

Create your own Knowledge Base