Plan-IT Online Werkplaatsplanner
In deze handleiding worden de verschillende opties en velden binnen de Werkplaatsplanner van Datamotive stap voor stap beschreven. Elke optie heeft een specifieke functie, en sommige velden halen automatisch gegevens op uit externe systemen. Deze beschrijving helpt u te begrijpen waar de gegevens vandaan komen en welke acties u kunt uitvoeren.
Stap 1: Voertuiggegevens
Voor het invullen van de voertuiggegevens zijn er verschillende invoervelden:
- Weet je je kenteken?
- Optie 'Ja': Als de gebruiker het kenteken van het voertuig weet, wordt een veld getoond waarin het kenteken ingevoerd kan worden. Zodra het kenteken is ingevoerd, voert het systeem een kentekencheck uit via de RDW. De voertuiggegevens worden dan automatisch opgehaald.
- Optie 'Nee': Als de gebruiker het kenteken niet weet, kan er handmatig gezocht worden op merk en model van het voertuig. De velden om de voertuiggegevens in te voeren worden dan zichtbaar. De merken en modellen zijn te beheren via Merk beheer
- Kentekenveld:
- Wanneer de gebruiker aangeeft dat het kenteken bekend is, wordt het kentekenveld getoond en kan de gebruiker het kenteken van het voertuig invoeren, waarna het systeem een kentekencheck uitvoert via de RDW en worden de voertuiggegevens automatisch opgehaald bij de RDW.
- Kilometerstand:
- De gebruiker moet handmatig de huidige kilometerstand van het voertuig invoeren. Deze gegevens worden meegestuurd bij het plannen van de werkplaatsafspraak.
- Lease je deze auto?
- Optie 'Nee': Kan de gebruiker selecteren wanneer het voertuig geen leasevoertuig is.
- Optie 'Ja, zakelijk': Deze optie is voor zakelijke voertuigen. Zodra deze optie wordt gekozen, wordt lease-informatie via ROB-Net opgehaald. ROB-Net verstrekt informatie over de leasemaatschappij en eventuele specifieke leasevoorwaarden.
- Optie 'Ja, privé': Deze optie is voor privé voertuigen. Zodra deze optie wordt gekozen, wordt lease-informatie via ROB-Net opgehaald. ROB-Net verstrekt informatie over de leasemaatschappij en eventuele specifieke leasevoorwaarden.
- Deze gegevens worden meegestuurd naar Plan-IT bij het plannen van de werkplaatsafspraak.
Na het invullen van het kenteken en de kilometerstand maakt de werkplaatsplanner een suggestie voor aanbevolen werkzaamheden. Deze gegevens zijn afkomstig uit Reversus.
Let op: Optie 'Weet je je kenteken?' is mogelijk
niet aanwezig in de werkplaatsplanner, zie handleiding Voertuig Stap Type Wijzigen voor het instellen van deze functionaliteit. Zie handleiding
Merken mappen aan voertuig stap type om merken en modellen toe te voegen aan de opties van het veld.
Stap 2: E-mailadres
Tijdens deze stap worden twee velden weergegeven:
- E-mailadres: Een verplicht invoerveld dat wordt gebruikt om een bevestiging van de afspraak te sturen.
- Akkoord algemene voorwaarden en privacy statement: Een verplicht veld waarmee de gebruiker akkoord moet gaan voordat hij of zij verder kan.
Als de klant een account heeft in de Mijn-omgeving, wordt dit herkend op basis van het ingevoerde e-mailadres. In dat geval krijgt de klant de keuze om in te loggen of om door te gaan zonder in te loggen.
Stap 3: Onderhoud
Alle werkzaamheden en bijbehorende informatie, zoals vragen en categorieën, worden automatisch ingeladen vanuit Plan-IT Online. Op basis van het voertuig en de werkplaatsinstellingen van uw bedrijf bepaalt Plan-IT welke onderhoudswerkzaamheden beschikbaar zijn. De werkplaatsplanner zorgt ervoor dat deze opties duidelijk en gebruiksvriendelijk worden weergegeven.
Selecteren van onderhoudswerkzaamheden
In dit scherm worden alle mogelijke onderhoudswerkzaamheden weergegeven. De gebruiker kan verschillende werkzaamheden selecteren:
- Checkboxes: Indien aanwezig, kunnen meerdere onderhoudswerkzaamheden binnen één categorie geselecteerd worden.
- Radiobuttons: Hiermee kan slechts één optie per categorie geselecteerd worden.
Stap 4: Vestiging
De eerstvolgende stap voor de klant is het selecteren van de vestiging waar het onderhoud aan het voertuig zal worden uitgevoerd. Binnen de pagina worden meerdere velden ingeladen:
-
Merk: Een veld om het merk van de auto aan te geven.
-
Zoekveld voor de dichtstbijzijnde vestiging: De klant kan een plaats, postcode of adres invoeren. Op basis van deze locatie wordt de dichtstbijzijnde vestiging weergegeven. De ingevoerde gegevens worden via de Google Geocode API vergeleken met de beschikbare vestigingen.
-
Beschikbare vestigingen: Deze worden geladen op basis van de vestigingen die zijn geconfigureerd in Plan-IT. Voor elke vestiging wordt aangegeven vanaf welke datum de werkzaamheden kunnen worden uitgevoerd. Deze data wordt opgehaald uit Plan-IT.
Er moet verplicht een vestiging worden opgegeven voordat de gebruiker naar de volgende stap kan navigeren in de werkplaatsplanner.
Stap 5: Datum en tijd
Binnen deze stap zijn de volgende velden beschikbaar zodat de de klant kan aangeven of deze wil wachten en een datum en tijd kiezen voor de werkplaatsafspraak. Er zijn verschillende invoervelden beschikbaar:
- Wil je blijven wachten tijdens de werkzaamheden?
- Ja: Als de klant aangeeft te willen wachten op de werkzaamheden, worden er 'wachttijden' ingeladen.
- Nee: Als de klant aangeeft niet te willen wachten op de werkzaamheden, worden 'brengtijden' ingeladen.
- Maand: De klant geeft aan in welke maand de werkplaatsafspraak plaats zal vinden. Welke maanden, en hoeveel maanden vooruit gepland kan worden, wordt bepaald door de configuratie in Plan-IT. De werkplaatsplanner visualiseert deze configuratie.
- Datum: Binnen de opgegeven maand worden de verschillende mogelijke datums ingeladen van deze maand. Deze gegevens zijn afkomstig uit Plan-IT.
- Tijd: Deze optie wordt zichtbaar zodra de klant een maand en datum heeft geselecteerd. Voor de beschikbare datum worden alle mogelijke tijden ingeladen, op basis van gegevens afkomstig uit Plan-IT.
Let op: De beschikbaarheid en opties voor 'wachttijden' en 'brengtijden' kunnen binnen Plan-IT worden ingeschat en geconfigureerd.
Nadat de klant een mogelijke maand, datum en tijd heeft opgegeven is het mogelijk om door te gaan naar de volgende stap.
Stap 6: Vervangend vervoer
Deze stap wordt ingeladen wanneer er in de voorgaande stap 'Nee' is aangegeven. Binnen deze stap kan de klant aangeven welk vervangend vervoer hij of zij wenst te gebruiken, zoals een leenauto, een fiets, of een andere optie die beschikbaar is.
Alle opties en bijbehorende beschikbaarheid kan ingesteld worden via Plan-IT.
Stap 7: Gegevens
Binnen deze stap worden alle gegevens ingeladen die ingevuld moet worden voor het plannen van de werkplaatsafspraak.
Alle velden die worden ingeladen zijn afkomstig uit de configuratie in Plan-IT.
Bij bijvoorbeeld het invullen van adresgegevens wordt op basis van de postcode en huisnummer de straat en woonplaats ingevuld. Ook wordt het e-mailadres uit een voorgaande stap automatisch aan dit gegevensoverzicht toegevoegd.
Stap 8: Bevestigen en afspraak maken
Alle geselecteerde gegevens worden binnen deze stap ingeladen en weergegeven, waarna de klant de afspraak kan bevestigen.